Czy kiedykolwiek szukałeś idealnej oferty podróży przez wiele dni lub tygodni, tylko po to, aby zobaczyć, jak ceny wystrzeliły w górę w momencie, gdy chcesz zarezerwować bilet? Możesz mieć wrażenie, że linie lotnicze działają przeciwko Tobie.
Nie jesteś pierwszą osobą, która zastanawia się, czy firmy hotelarskie i lotnicze manipulują cenami na podstawie Twojej historii przeglądania stron internetowych. Czy wykorzystują one Twoje długie sesje w wyszukiwarce jako wskaźnik, że możesz być skłonny zapłacić więcej za idealne wakacje i reagują na to podnosząc ceny?
Czy historia przeglądania ma wpływ na cenę biletu lotniczego lub hotelu?
Dyskryminacja cenowa, dynamiczne ustalanie cen i rozszerzona struktura cenowa to trzy terminy branżowe używane do wyjaśnienia jednej prostej koncepcji: nie każdemu pokazuje się ta sama cena za ten sam bilet lotniczy online.
Wiemy, że taka sytuacja ma miejsce w branży turystycznej do tego stopnia, że cały biznes opiera się na zmiennych cenach. Istnieje ponad 1000 czynników, które linie lotnicze i hotele biorą pod uwagę przy obliczaniu cen. Dostępne miejsca, wydarzenia specjalne, sezonowość i lojalność klientów odgrywają ważną rolę w cenie biletu lub pokoju.
Serwisy agregujące oferty turystyczne i dostawcy usług turystycznych od dawna zaprzeczają, jakoby manipulowali cenami w oparciu o historię wyszukiwania użytkownika. Jednakże, pomimo tych zaprzeczeń, zaobserwowaliśmy kilka przypadków, w których firmy te identyfikują użytkowników, którzy są skłonni zapłacić więcej, np. osoby podróżujące służbowo.
Czy powinienem dokonać rezerwacji natychmiast, czy później?
Przy zakupie biletów lotniczych ważne jest planowanie. Jeśli kupisz bilet ze zbyt dużym wyprzedzeniem, możesz zapłacić więcej; to samo dotyczy sytuacji, gdy będziesz czekać zbyt długo. Weź pod uwagę dzień i godzinę lotu, dwa czynniki, które mogą wpłynąć na cenę biletu.
Najtańsze dni na przelot to zazwyczaj wtorek, środa i sobota. Ponieważ większość podróżnych unika lotów wcześnie rano lub w nocy, są one często tańsze. Wszystko sprowadza się do tego, że elastyczność jest kluczowa, jeśli chodzi o znalezienie dobrych ofert. Szukasz atrakcyjnych ofert? Ten artykuł z pewnością Cię zainteresuje.
We wszystkich badaniach dotyczących śledzenia stron internetowych stwierdzono, że w większości przypadków nie ma różnicy między użytkownikiem zalogowanym a anonimowym podczas wyszukiwania ofert podróży. W większości przypadków jedyną rzeczą, do której strony internetowe wykorzystują historię wyszukiwania użytkownika, jest dostosowanie wyglądu wyników wyszukiwania. Oznacza to pokazywanie hoteli lub lotów, które użytkownik (na podstawie historii) preferuje, zamiast tych, których zakup jest mniej prawdopodobny. W kilku przypadkach, gdy ceny różniły się między śledzonymi i anonimowymi użytkownikami, tańsze oferty były zazwyczaj na korzyść śledzonych użytkowników. Podczas wyszukiwania świetnej oferty podróży, najlepiej jest wyszukiwać zarówno po zalogowaniu, jak i anonimowo, aby porównać wszystkie oferty, ponieważ może to mieć znaczenie – ale nie jest to znacząca różnica.